torstai 17. syyskuuta 2015

Koiranlihaa ja muita ihmeellisyyksiä

Lähdimme lauantaina Suomi-jengillä patikoimaan Dragon's Back nimiselle reitille. Patikoimme yhteensä reilu kolme tuntia ja päätepysäkkinä oli Big Wave Beach, joka on erityisesti surffareiden suosiossa oleva ranta. Patikointireitti oli aika jännä ja tie todella vaihteleva! Paljon nousuja ja laskuja, portaita ja erilaisia polkuja. Kävelimme todella korkealla ihan vuorien/mäkien päällä. Netin mukaan reitti olisi ollut 8 kilometriä mutta olen kyllä aika varma, että matka oli ehkä joku 4-5km. Matkan varrella oli myös todella paljon riippuliitäjiä(?) lentelemässä, kuten ehkä alla olevasta kuvasta saattaa nähdä, jos tarkasti katsoo!

Matkalla näin myös elämäni isoimman hämähäkin!! Valehtelematta koko kämmenen (sormineen) kokoinen! Oli ilmeisesti aika järkyttävä kokemus, koska seuraavana yönä näin unta, että huoneessani oli hämähäkkejä ja heräsin yöllä ihan paniikissa taskulamppu kädessä etsimään niitä! No ei sitten onneksi löytynytkään yhtään...

Heti patikoinnin jälkeen asunnolle päästyämme lähdimme Apple Dorm porukalla Mr Wong's nimiseen ravintolaan. Paikka on erityisesti vaihtareiden suosiossa sillä sieltä saa rajattomasti ruokaa ja juomaa yhteensä 60 dollaria eli joku 7€! Ruoka on vielä sellaista kiinalaisruokaa, mitä yleensä suomessa saa kiinaravintoloista (eli hyväääää!) Ruoka oli tähän mennessä parasta, mitä olemme koko aikana täällä syöneet. Lisäksi hintaan kuului rajaton määrä paikallista olutta :D Ilmeisesti ravintola on joku mafia-paikka, jossa pestään laittomasti rahaa. Eli pyydetään asiakkailta vähän ja juotetaan ja syötetään niitä paljon, jolloin näyttää, että olisimme maksaneet paljon.  Istuimme ravintolassa koko illan ja lähdimme siitä sitten suoraan kuuluisaan Lan Kwai Fongiin eri baarikadulle jatkamaan iltaa.

Sunnuntai kului aika väsyneissä merkeissä. Päätimme kuitenkin olla löhöilemättä koko päivää asuntolalla, joten lähdimme Hong Kong Islandille etsimään ilmaista eläinpuistoa, jonka löysimme netistä. Puisto oli aika siisti siinä mielessä, että se oli ilmainen. Joka paikassa vilisi kulkukissoja ja häkit olivat täynnä erilaisia ja kummallisia apinoita ja simpansseja. Olin juuri menossa ottamaan kuvaa läheltä yhdestä apinasta ja kerkesin juuri alta pois, ennen kuin se alkoi pissata hirveässä kaaressa kohti ihmisiä! Lucky me!

Puistossa oli lisäksi paljon kilpikonnia (myös yksi todella iso, jonka kokoista en ole ennen nähnyt!) sekä paljon erilaisia lintuja, kuten flamingoja ja puhuvia papukaijoja.

Eläinpuistojengi: TP, Leo ja Greka!
Eläinpuisto päättyi tällaiseen näkymään!
Eläinpuiston päätteeksi menimme käymään vielä viereisessä ostoskeskuksessa etsimässä näköalatasannetta, joka ei ollutkaan niin huikea, kuin luulimme. Yllä kuitenkin kuva näkymästä! Lisäksi ensimmäistä kertaa palasimme takaisin Kowloonin saarelle metron sijasta lautalla! Matka kesti alle 5 minuuttia ja satuimme juuri sopivasti ylittämään saaren valoshown ollessa käynnissä!

Tässä oli nyt lyhyesti kiteytettynä kaikki viikonlopun tapahtumat! Alempana lyhyesti tästä viikosta:
Halpalentojen metsästystä!
Aina tiistai aamuisin Cathay Pacific-lentoyhtiöllä on alennusmyynnit eri lennoista. Yritimme bongailla halpoja lentoja mutta oikeastaan yhtäkään ei ollut haluamallemme ajalle (eli esimerkiksi ensi viikolle). Yksi vaihtoehto olisi ollut Thaimaa n. 170 euron meno-paluu hinnalla. Kallis siinä mielessä, että sinne ja takaisin on päässyt yhdessä vaiheessa jopa viidelläkympillä. Harmittaa, koska meidän täytyy ensi viikolla olla keskiviikko aamuna koulussa ja halvalla olisi päässyt, jos olisi lähtenyt jo keskiviikko yönä..
Yliopistollamme oli kosketusnäyttö, jolla sai värittää veneitä ja "lähettää" ne sitten seinällä näkyvälle virtuaalitaululle!
Kiina-tyyliset Niken lenkkarit (aidot!)
Kävimme Mong Kokissa "kenkäkadulla", jossa oli joka puolella Niken, Adidaksen, Conversen ja muiden merkkien liikkeitä. Omat Nike-lenkkarini maksoivat jokaisessa kaupassa melkein 100 euroa ja Suomessa maksoin niistä alle kahdeksankymppiä. Kävimme myös yksi päivä TP:n kanssa Niken ja Adidaksen outlet-myymälöissä mutta ei niistäkään oikein löytynyt mitään. Kenkiä oli vain yksittäispareja ja ne oli lajiteltu koon mukaan, eikä omasta koostani löytynyt mitään kivan näköisiä. Hinnat olivat kuitenkin huomattavasti alemmat.

Kävin ensimmäistä kertaa syömässä ravintolassa, jossa ruoka valmistetaan silmien edessä ja se myös syödään suoraan pöydältä. Ensimmäistä kertaa sain myös kanaa, jossa ei ollut luita! Nauramme täällä aina uudelle motollemme, joka on, että "liha ei ole lihaa Hong Kongissa, ellei siinä ole vähintään yksi luu!" Löysimme myös kamalan uutisen netistä, jossa kerrottiin, että muutama kuukausi sitten asumallamme alueella Sham Shui Po:ssa oli jäänyt kiinni vietnamilaisravintolaa pitävä nainen, joka oli rääkännyt eläimiä ja tarjonnut koiran lihaa täällä olevassa ravintolassa! Lihassa oli näkynyt koiran silmät ja hampaat.. Lisäksi Hong Kongissa on mennyt läpi lampaanlihasta kettu, minkki ja rotta. ja LISÄKSI, täällä on syötetty pimeässä hohtavaa porstasta (mitä lie sekin on?). Hui.

Take-away sushi on tällä hetkellä parasta mitä tiedän. 12 kappaletta pieniä "tavallisia" maki-rullia maksaa 1,2€ ja hieman erikoisempi paketti (mikä myös kuvassa näkyy) maksaa ehkä 2,5€. Sushia on kyllä tullut syötyä täällä todella paljon! En ymmärrä, miten siitä ei voi tykätä! (Sanni!!!)

Pakollinen ankka-kauppa kuva!
Eilen asunnolle tullessamme tulipalo oli syttynyt ei viereisessä, mutta sitä viereisessä rakennuksessa! Palokunta ei ollut vielä ehtinyt edes tulla paikalle ja oli aika kaaosta seurata tilannetta vierestä. Meidän ja palavan rakennuksen välissä oli vielä korkea talo, jota remontoitiin sillä hetkellä eli se oli täynnä bambukeppejä ja verkkoa ja jos se olisi syttynyt tuleen, koko viereinen talo olisi varmasti palanut. Seurasimme tilannetta jonkin aikaa ja kävimme jopa katsomassa, mikä siellä paloi. Palo oli ilmeisesti alkanut alimmassa kerroksessa olevasta kiinteistövälitysfirmasta. Tulipalo oli ollut myös uutisissa ja illalla ohi kävellessämme koko paikka oli ihan mustana. Kylläpäs meidän huudeilla nyt tapahtuu kokoajan jotain!

Eilen olin ensimmäistä kertaa kipeänä täällä ollessani. Kuumetta oli vähän ja olo todella heikko. Muut lähtivät juhlimaan ja jäin yksin asunnolle. Muuten olisi ollut ihan mukavaa mutta asuntolan netti/wifi on NIIN surkea (vaikka olemme aiemmin jo valittaneet siitä), ettei pysty edes musiikkia kuuntelemaan. Jouduin jakamaan omaa nettiäni, jotta pystyin katsomaan nelosen uutta Hottikset-sarjaa. Oli kyllä naurussa pidettelemistä, kun sitä katsoi. Liittymässäni on 12 gigaa nettiä/3kk, ja kaksi jaksoa TV-sarjaa kulutti jo yhden gigan. Olen jo 3 viikossa käyttänyt 6 gigaa. Pitää varmaan hankkia uusi liittymä pian! :D

Muuta huomionarvoista asiaa:

- Täällä ei ole missään kaduilla minkäänlaisia penkkejä, missä voisi esimerkiksi vain istua ja vaikka syödä. Take-away sushitkin jouduimme syödä kauppakeskuksesta löytämämme myyntipöydän päältä! Kunnon eväsretki tuijottavien silmäparien edessä ostoskeskuksessa!

- Dragon Centeressä on jonkun verran hierontapaikkoja ja lopulta niskakivuissani sorruin yhteen. 15 minuuttia hierontaa maksoi 5€. Voin nyt kertoa, että niskani ja selkäni ovat tällä hetkellä kipeämmät, kuin koskaan. Oli varmaan todella koulutettu hieroja! :D (virhe)

- Metroissa ja metroalueella on kiellettyä syödä ja juoda mitään. Yksi asuntolaltamme oli juonut metrossa jotain ja hänet oli valvontakameran perusteella otettu kiinni ja hän oli joutunut maksamaan sakkoa 170euroa. Lisäksi yksi pojista oli sylkäissyt kadulla ja poliisit sattuivat olemaan juuri hänen takanaan. Tidiii: sakkoa olikohan 300 euroa!

- Naisten vessat ovat täällä niin likaisia ja oksettavia, että välillä on täynyt vain jättää käymättä. Naiset ilmeisesti käyvät vessassa kyykyssä seisten pöntön reunakansien päällä ja kuten arvata voi, sitä kusta on sitten ihan joka paikassa.

- Kiinalaisilta ilmeisesti irtoaa hirveä määrä tukkaa, koska mustia hiuksia on sitten ihan joka paikassa. Oma huoneenikin on täynnä niitä! Ne leviävät mitä luultavimmin ilmastoinnin mukana ja varsinkin suihkut on välillä todella ällöttävässä kunnossa.

- Asuntolamme viimeinen pesukone hajosi muutama päivä sitten ja vuokraemännän mukaan pesukoneen korjaus ei kuulu heidän tehtäviinsä ja meidän tulee viedä pyykit pesulaan. Eilen veimme ensimmäistä kertaa lakanat pesulaan pestäväksi, koska niitä on melkein mahdoton pestä täällä varsinkaan käsin. Saimme ne takaisin jo samana iltana ihanasti viikattuna ja silitettynä eikä hintaakaan tullut kuin 3,5 euroa!

- TSINGTSINGTSIN: J oli varannut lentoliput Hong Kongiin syyslomansa ajaksi, eikä ollut kertonut mulle mitään! 22 days still.