maanantai 19. lokakuuta 2015

10 days of various shit

En ole hetkeen ehtinyt tänne kirjoitella, joten armotonta kuvasadetta tiedossa! Rankkasateet, joista aiemmin puhuin huipentuivat siihen, että huoneeni ikkuna vuosi nurkasta ja koko lattia matkalaukkuineen ja vaatteineen oli litimärkinä paperit mukaan lukien.

J saapui Hong Kongiin viime perjantaina aamu kuudelta. Metrolla kestää kauemmin lentokentälle, kuin bussilla (uskokaa tai älkää) ja olisi joutunut vielä vaihtamaan kolme kertaa metrolinjaa ja hinta olisi ollut vielä viisinkertainen bussiin verrattuna! Löysin onneksi oikean bussin ja olin lentokentällä noin 50 minuutissa. J:n kone oli myöhässä ja sain jännän äärellä odotella lähes puolitoista tuntia.

Saimme hostellihuoneemme vasta päivällä kahdelta, joten raahasimme tavarat Apple Dormille. J sai kokea kantapään kautta miltä tuntui raahata kuusi kerrosta jyrkkiä portaita pitkin raskasta tavaraa ilman mitään hissiä. Ensimmäinen päivä oli rankka sillä oli pakko raahautua käymään yliopistolla, koska meillä oli viimeinen luento ennen välitenttiä.
Samana perjantaina järjestettiin The Great Gatsby-nimiset juhlat, johon ostin meille liput, koska ajattelin, että olisi kiva näyttää J:lle meininkejä ja nämä olivat ainoat kunnon pippalot nyt tulevan 10 päivän sisällä. Yllä oleva kuva yllätys yllätys Apple Dormin kattoterassilta ja kaikki hienosti pukeutuneina illan juhlia varten!

Alla nyt hirveä määrä valokuvia, joten antaa niiden puhua puolestaan koska kello on jo yö kaksi täällä ja huomenna kiinan koe! Kuvien lataaminen tänne kesti reilut neljä tuntia vaikka puhelimen 4G oli päällä. Ei ihmekkään, että puhelimeni nettigigat menee niin nopeasti.

Ylhäällä Mong Kokin alue, joka on siis maailman tiheimmin asuttu alue (130 000 ihmistä/neliökilometri)
Minikilppareita!
Löytyi vihdoin shortsejakin kunnon koossa! (xxxxxl on siis lähes normaalin kokoiselle)
Hostelli, jonka varasin oli Tsim Sha Tsuin alueella eli Kowloonin saaren ihan eteläosassa rannassa, jonka toisella puolella näkyi Hong Kong island. Hostellimme oli Mirador Mansion nimisessä "ostoskeskuksessa", jonka ulkopuolella vilisi intialaisia myymässä huumeita ja jatkuvasti ahdistelemassa meitä "Fake handbag!! Copy watch! Fake Rolex!" jnejnejne huudoilla. Välillä tuli suomeksikin jo ihan kiroiltua heille päin naamaa, koska he eivät jättäneet meitä rauhaan ollenkaan.

"Ostoskeskuksen" sisällä oli paljon räätäli-liikkeitä, afrikkalaisia kauppaamassa puhelimia sekä kaikenlaista intialaistavaraa ja ruokaa. Paikka vaikutti todella pelottavalta mutta en voinut uskoa, millainen huoneemme oli! Aivan täydellinen: 8 neliötä pelkkää rakkautta. Oma vessa kunnon suihkulla, ikkuna kaupunkinäköalalla ja jätti sänky pehmeällä patjalla! Yhdeksälle yölle tuli hintaa n. 420 euroa, joka mielestäni oli aika halpa suhteessa Hong Kongin hintatasoon.

Syötiin joka päivä kaksi kertaa ulkona ja vielä lähes joka kerta kunnon paikoissa. Yleensä käyn täällä ehkä kerran päivässä syömässä ja vain jossain halppisravintolassa, joten voin kertoa, että nyt on tullut syötyä paremmin kuin hyvin pitkään aikaan!

Kävimme Ten Thousand Buddhas luostarissa, jossa nimestä huolimatta oli siis yhteensä 12 000 kullattua buddha patsasta! Hauskinta oli se, että jokainen patsas oli erilainen ja jokaisella patsaalla oli myös erilainen ja välillä vähän tyhmänkin näköinen ilme.

Buddha-luostarilta lähdimme käymään Hong Kong Islandin puolella ilmaisessa eläinpuistossa, jossa oli siis jättikilppareita, simpansseja ja apinoita. Harmi vain, että ainut hereillä oleva apina oli J. Eläintarhasta jatkoimme Victoria Peakille, jossa itse olin käynyt ensimmäisten viikkojeni aikana bussilla mutta nyt menimme kunnon turistinähtävyyden eli Peak Tramin (junan) avulla vuoren huipulle!

Victoria Peakilta jatkoimme laivakyydillä meriosuuden yli takaisin Tsim Sha Tsuihin, jossa pysähdyime vielä ihailemaan näkymiä. Tänä yhtenä päivänä kiersimme eniten nähtävyyksiä, mitä koko aikana.

Keskiviikkona mentiin Ocean Parkiin katsomaan eläimiä ja huvipuistoa, joka oli kuukauden teeman eli Halloweenin mukaisesti koristeltu! Tuntui, että tällä kertaa näimme jopa enemmän kaikkea kuin mitä ensimmäisellä kerralla, kun olin Hillan kanssa. Mitenköhän me missasimme kaikki jännät eläimet (kuten hait, kengurut, apinat ja koalat) silloin?

Ehkä siistein kuva ikinä! Hai oli ihan lasin vieressä!

Kiinalainen mies piirsi meistä hienon karikatyyrikuvan! (näytänkö muka oikeasti tuolta?!)
Vuoristorata meni todella korkealla ja ihan saaren reunalla!
Matka huvipuisto-osuudesta takaisin alas eläinpuolelle taittui mukavasti pienessä lasikopperossa.

Päädyimme yllättäen kyselemään hintoja hostellimme alakerran räätäliliikkeestä, jossa lipevä intialaismies sai meidät lopulta suostuteltua puvun tekoon! 250 euroa ja tilatuksi tuli tummansininen cashmir-puku valkoisella kauluspaidalla. Ei paha! Puku tehtiin kolmessa päivässä ja kahdella välisovituksella. Lopputuloksesta lisää myöhemmin.

Kävimme syömässä paikallisessa Dim Sum-ravintolassa, jossa tilasimme kaikkea erilaista ja kummallista listalta. Kuvassa näkyvän ruskean uppopaistetun taikinanyytin sisällä oli YKSI pieni katkarapu. Terveellistä! Alla olevasta kuvasta oikealla saattaa ehkä nähdä, kuinka sumuista ilma täällä välillä on ilmansaasteiden vuoksi.

Tilannekuva pe illasta ulkona Apple Dormilaisten kanssa!

Ja tässä puku! J oli tyytyväinen, minä olin tyytyväinen ja räätäli tyytyväinen. Räätälin mielestä J oli jopa tähän mennessä paras ja pisin malli mitä hänellä oli koskaan ollut ja kuulemma vieläpä ensimmäinen ilman kaljamahaa!

Viimeisenä iltana kävimme katsomassa Symphony of Lightsin eli valoshown, joka oli alle puolen kilometrin kävelymatkan päässä hostelliltamme. Kävimme myös korealaisessa ravintolassa syömässä viimeisen illan kunniaksi kymmenen eri ruokalajin illallisen!

Perjantaina meillä oli ensimmäinen välitentti, joka opettajan mukaan oli helppo ja läpäisyprosentti on aiempina vuosina ollut 80-90%. Noh: monivalintakysymyksissä vaihtoehtoja oli viisi, jotka olivat lähestulkoon samanlaisia. Opettaja ei kertaakaan katsonut meitä koetta tehdessämme, joten paikalliset kopioivat vastauksia tulostamistaan vanhoista tenteistä, juttelivat keskenään ja googlettivat puhelimellaan. Tiedämpähän tämän sitten ensi kerralla!

Puolessa välissä vaihtoa mennään ja kaksi kuukautta vielä edessä. Ensimmäistä kertaa koko aikana iski kunnon koti-ikävä ja kökötin koko päivän vain huoneessani tekemättä yhtään mitään.

Mutta: HUOMENNA VIETNAMIIN 6 PÄIVÄKSI!

Minä, Sanni ja TP lähdetään huomenna Da Nang nimiseen kaupunkiin eikä mitään hajua, mitä tuleman pitää! jipiii!